12 januari 2015

Filmtipset: Avsked

Filmer översköljer världen. Numera inte bara på biografer och dvd:er utan streamat på TV-apparaterna i hemmen. Det sker i sådan mängd att det även för cineaster blir svårt att följa med. Tips om filmer som kan vara värda att se kan man naturligtvis enkelt få genom att följa recensionsverksamheten i de stora dagstidningarna. Även på nätet går det ganska enkelt att få tips om långfilmer som är sevärda.

En hemsida som kan ge förslag är Filmtips. Där finns det listor på bra film inom olika genréer och man kan också hitta recensioner.Man kan också botanisera bland filmkritikernas förslag på bästa filmer. Där kan man också söka på filmtitlar och få fram hur kritikerna bedömde den. Bästa filmsidorna hittar man hos IMBd (Internet Movie Database). Där finns allt man kan önska. Vill man inte använda någon av dessa är det bara att googla. Tilll exempel kan man söka på bästa film, filmlistor eller bra film.

Idag tänkte jag rekommendera den japanska filmen Avsked som blev Oscarsbelönad år 2009 som Bästa utländska film. Om handlingen skrivs följande hos filmkritikerna: Om en ung, arbetslös cellist som desperat efter jobb anställs för att utföra rituella svepningar av avlidna människor. En ceremoni som är väldigt vanligt i Japan. Men jobbet i sig är illa ansett, vilket gör att han inte vågar tala om för sin fru vad han arbetar med. De vackra ritualerna och den värme han möts av från de anhöriga gör dock att han ändå fortsätter. Vilket också för honom närmare sin far – som övergett hon för länge sedan – men på ett sätt han inte tänkt sig.

Filmen väcker många tankar om betydelsen av status och social ställning och om vad som värderas högt eller lågt. På ett plan är detta en fin skildring av mänskliga relationer både de nära, i detta fall om den unge mannen Daigos förhållande till sin fru och sin far, och av de kontakter man kan ha i sitt arbete. Därtill får man en liten inblick hur sorg och död kan påverka och med vilken respekt den döde behandlas. En film att se tillsammans med andra och att tala om.