05 september 2013

Hemförsäkring, ångervecka, returrätt

En ny dag. Vad ska det bli av den? Jag har redan hunnit gräla med en sjuksköterska per telefon. Inte för egen räkning, utan för någon annans räkning. När risken började bli överhängande att vi inte skulle bli mottagna på vårdcentralen utan bara hänvisade till en annan - då höjde jag rösten. Tänk att det ska behövas i Sverige? Behandla en sjuk hjälpsökande som något man helst vill slippa. Ring någon annan. Vi vill inte...

Dessutom visade det sig att det beställda avbeställningsskyddet för den resa vi skulle gjort, om inte hälsan vacklat, inte stod med på räkning. Det borde jag ha kollat - men har man beställt har man väl? Aldrig mer en beställning utan att ha undersökt hemförsäkring, ångervecka, returrätt och avbeställningsskydd. Aldrig mer ta något för givet. Varje räkning ska läsas. Som vore det Ett testamente, nytt eller gammalt. Hade jag bara betalat med kort hade kortet garanterat avbeställningen.

Man kan tycka, jag tycker, att ett läkarintyg verkligen ska gälla. Att sjukdom inte räknas såvida man inte betalat pengar för länge sedan är så sjukt! Ett hundra procent får man betala om man avbeställer tätt inpå. Så varför alls avbeställa?

Får höra att en vän blivit lurad av en telefonförsäljare. Ska man nu behöva sluta svara? Eller själv spela in alla telefonsamtal. Men, man kanske kan kolla med NSA om de kan orda en kopia? På vad som verkligen blev sagt. Om leverantören försöker glömma att köparen har rätt till en kopia på deras inspelning av det "ingångna" avtalet...