04 februari 2008

Nej till telefonreklam!

Så här tackar man NEJ till reklam:

Ring Nix Telefon, 020-27 70 00, eller Nix Adressat, 020-55 70 00. Man får instruktionerna i luren. Man kan ringa tillbaka ett par dagar senare för att bekräfta sin registrering. Högst tre månader senare ska alla teletjänstföretag ha uppdaterat sina uppgifter. Så kan man då äntligen andas ut...

Gröna pluppen fick sitta kvar

Klockan är runt åtta på morgonen och ännu har ingen försökt sälja något till mig. Bortsett från de många hundra annonsörerna i Nerikes Allehanda och Svenska Dagbladet förstås. Men där har jag vant mig vid att hyfsat framgångrikt filtrera bort deras budskap.

Tror jag i alla fall. Men så står jag där vid disken i butiken och ur mitt undermedvetna stiger ett namn, en fras upp. Kanske kan psykoanalys och meditation rensa bort föremål och storludd så där som tvättmaskinen gör. I Bottenventilen samlas oönskade ting som man enkelt kan göra sig av med. Men så blev det inte den gången då jag skruvade bort ventilen eftersom vågorna sköljt över badrumsgolvet. Den gröna pluppen i botten vågade jag inte röra men allt annat tog jag bort. Det hjälpte inte. Så då kom reparatörern och skruvade bort samma ventil och avlägsnade den ärgade gamla femtioöringen (grön plupp) som blockerat. Sjuhundra kronor kostade nöjet minus femtio öre som redan fanns i maskinen.

Nix kan filtrera bort oönskade samtal, skrivs i en kommentar. Aftonbladet berättar att endast cirka 2 procent av telfonabbonenterna har skaffat det. Och DN rapporterar att allt fler ansluter sig till NIX. Det filtret ska jag naturligtvis absolut ha. Men grannen som använder nix skakar på huvudet. Telefonförsäljarna blir allt mer förslagna och hittar vägar att ta sig förbi är hans erfarenhet.

Men vänta, nu ringer det visst igen...